Niektórzy twierdzą, że salony kosmetyczne w Polsce przeżywają prawdziwy kryzys – ze względu na stale rosnącą liczbę amatorów, wykonujących różne zabiegi w domu po okazyjnych cenach, profesjonaliści masowo tracą klientów. Czy jednak faktycznie tak się dzieje? Czy profesjonaliści powinni czuć się zagrożeni? Jak będzie kształtować się przyszłość salonów kosmetycznych w Polsce?
Głównym problemem polskich salonów kosmetycznych jest obecnie powiększająca się liczba amatorów, wykonujących usługi beauty w domowym zaciszu. Problem ten dotyczy między innymi branży stylizacji paznokci, stylizacji rzęs, piercingu, a nawet fryzjerstwa (zwłaszcza w kwestii przedłużania włosów i keratynowego prostowania). Wielu właścicieli salonów, a także ich pracowników narzeka na spadek zainteresowania usługami – klienci wolą często zaoszczędzić, wybierając tańsze usługi u osób bez odpowiednich kwalifikacji zawodowych. Czy faktycznie jednak wizja masowo upadających salonów może być prawdopodobna? Czy to jedynie przesadna panika?
Profesjonalizm zawsze się obroni?
Dobre salony kosmetyczne mimo wszystko nie mogą narzekać na brak klientów – wybierając profesjonalne marki i dobrych fachowców można mieć poczucie bezpieczeństwa. Jednak aby tak się stało, należy edukować swoich klientów. Warto podkreślać, dlaczego marki dla profesjonalistów oraz odpowiednio przeszkolony personel są lepszym wyborem, niż produkty dostępne w bardzo niskich cenach głównie na zagranicznych portalach aukcyjnych (wybierane zazwyczaj przez początkujących ze względu na stosunkowo niską cenę) czy też produkty drogeryjne. Dobrze jest uświadamiać, że pracownicy salonów kosmetycznych mają zazwyczaj szereg odpowiednich szkoleń specjalistycznych i świadomie biorą odpowiedzialność za zdrowie swoich klientów. W branży stylizacji paznokci wiąże się to na przykład z prawidłowo wysterylizowanymi narzędziami, wiedzą stylistów paznokci o budowie i chorobach paznokcia oraz właściwym stosowaniem produktów hybrydowych lub żelowych, których niestety zbyt często brakuje nawet najbardziej kreatywnym amatorom.
Problem tak zwanych pseudostylistek jest rosnący – młode, kreatywne i zdolne osoby, bardzo często postanawiają świadczyć usługi, chociaż nie posiadają odpowiedniej wiedzy na temat produktów i ewentualnych problemów zdrowotnych, które mogą wywołać wykonując stylizacje bez zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Między innymi również dlatego ważne jest edukowanie klientów – aby osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w zawodzie wiedziały, że również muszą podnosić swoje kompetencje zawodowe, żeby utrzymać się na rynku.
Tanie usługi w branży beauty. Czy zawsze muszą być niebezpieczne dla zdrowia?
Tania usługa nie zawsze wiąże się z niebezpieczeństwem, jednak w wielu przypadkach za niską ceną idzie niska jakość używanych produktów, brak sterylizacji narzędzi oraz brak odpowiedniego doświadczenia stylisty. Brudne narzędzia mogą być przyczyną wystąpienia wielu różnych chorób, dlatego zwracanie uwagi na czystość przyrządów kosmetycznych oraz baczne obserwowanie postępowania z jednorazowymi narzędziami jest bardzo ważne. Ponadto cena w salonach kosmetycznych za poszczególne usługi jest często związana z kosztem szkoleń, które musieli odbyć profesjonaliści, aby wykonywać swój zawód. Należy jednocześnie pamiętać, że ceny są też zależne od miejsca, w którym mieści się salon oraz od grupy docelowej klientów i ich oczekiwań.
Jeżeli klientom zależy na: pełnym bezpieczeństwie usługi, najwyższej jakości produktów, sterylnych warunkach oraz wykwalifikowanym styliście, który potrafi odpowiednio dobrać np. kształt paznokci i odcień lakieru hybrydowego do skóry, to wybiorą renomowany salon. Należy też przypominać klientom, dlaczego praca na jednej marce i pełnym systemie jest ważna dla ich zdrowia – stylistki amatorki niestety zbyt często łączą różne produkty, bo nie znają konsekwencji takiego postępowania.
Czy salony kosmetyczne w Polsce upadną?
Dobrym salonom kosmetycznym upadek nie grozi – zazwyczaj mają swoje stałe grono świadomych klientów, którzy wiedzą, że płacą za pełen profesjonalizm i bezpieczeństwo usług. Salon, choć przy dużej konkurencji potrzebuje dobrej reklamy, najczęściej broni się efektami pracy swoich pracowników. Warto chwalić się swoimi pracami, podkreślać zalety używanych produktów oraz pokazywać swój warsztat od wewnątrz, prezentując czystość i porządek miejsca pracy. Dobre salony kosmetyczne, które uczciwie będą podchodzić do zasad BHP i zdrowia oraz zadowolenia swoich klientów, zawsze będą cieszyły się zainteresowaniem. Niemniej jednak ważne jest uświadamianie klientom, za co płacą, przychodząc do profesjonalnego salonu kosmetycznego.
Komentarze (0)